בסדרת הכתבות האלה נסקור את המטרופולינים של ישראל מבחינה נדלנ"ית .
מדינת ישראל הינה מדינה מאוד קטנה, יחסית למדינות העולם, ורואים זאת בכך שממטולה עד אילת אנו מדברים על מסלול בין 500 ק"מ, במדינות העולם המערבי המושג "מטרופולין נדל"ן" הינו מושג שגור בפי רבים ומדבר על הערים/ האזורים החמים והמבוקשים ביותר כגון: לונדון ומנצ'סטר באנגליה, מנהטן בניו יורק, ברלין בגרמניה, אמסטרדם בהולנד וכו'. כמובן שבכל מדינה יש מספר ערים שיחשבו לכך וזה לרוב בגלל המיקום שלהן ביחס למדינה, קרבה לים\ נמלים, ריכוז מוסדות הלימוד הטובים ביותר במדינה ועוד פרמטרים רבים.
בישראל ישנן 3 ערים אשר מוגדרות כמטרופולין נדל"ן והן מתחלקות באופן יחסי לפי מיקומן בארץ, חיפה בצפון הארץ, תל אביב במרכז הארץ ובאר-שבע בדרום הארץ.
אז איך בעצם כל אחת מהערים הללו זכתה לתנופה ערה משמעותית ביחס לערים הסמוכות אליה.
חיפה- עיר הנמל הצפונית של ישראל
כאשר נרצה לסקור את הנדל"ן בצפון הארץ ובפרט נדל"ן בחיפה חשוב שנבין שחיפה הינה אחת משלושת הערים הגדולות בישראל ומונה כמעט 300,000 תושבים, היא ממוקמת כעיר נמל צפונית אשר בחלקה הצפוני נמצאים גם מפעלי תעשייה ומרכזים לוגיסטיים רבים אשר הוקמו עקב הקרבה לנמל.
חיפה מכילה בתוכה 2 מוסדות לימוד אקדמאיים אשר מובילים בתחומן מוסד הטכניון ואוניברסיטת חיפה, בית החולים רמב"ם, בית חולים כרמל ומרכז רפואי בני ציון, מתחמי קניות מתקדמים ומספר קניונים, חיפה הינה מהערים הראשונות בישראל שחוברו לרכבת ונבנו בה תחנות מרכזיות ענקיות יחסית לשאר המדינה, בשנים האחרונות תחנה מרכזית חוף הכרמל הפכה להיות מוקד התחבורה בגדול בישראל אשר מקים בתוכו: אוטובוסים, רכבות, מטרונית ואת פרויקט הרכבל אשר כבר עוזר לאלפי סטודנטים בכל יום להימנע מכניסה לעיר חיפה בתחבורה פרטית או ציבורית ומסייע להם להגיע בתוך מספר דק' מהתחנה המרכזית היישר אל תוך הטכניון ובהמשך הרכבל גם לאוניברסיטת חיפה.
כל אלו ועוד תחומים רבים גרמו לחיפה להיות מוקד משיכה רב לאוכלוסיית הצפון ויצרו צוואר בקבוק שגרם לעלייה חדה במחירי הדירות בחיפה במשך השנים ביחס לערים הסמוכות לה.
את העליות החדות האחרונות אפשר לרשום לזכות גורם לא הכי מחמיא, בערים הסמוכות לחיפה כמו הקריות, עכו וטירת הכרמל נרשמה בנייה באחוז גבוה יותר יחסית לחיפה מה שהאט את קצב ההיצע בחיפה וגרם להמשך עליות מחירים חדות בחיפה ביחס למחירי היישובים הסמוכים לה.